Особливості морського та континентального кліматів

      Теплові та радіаційні властивості води спричиняють дуже малі добові коливання температури її поверхні. Так, поблизу екватора добова амплітуда поверхні води становить близько 0,40С і зменшується до 0,10С у високих широтах. У внутрішніх морях вона більша, але не перевищує 10 . Тому над океанами й морями незначні й добові коливання температури повітря, які в районі екватора становлять 1-20, на широті 300пн. ш. близько 20 , а на широті 60-700пн. ш. 10С.

Добові ж коливання температури грунту й повітря на суходолі значно більші:

 

Липень

Січень

Київ

Іркутськ

Київ

Іркутськ

Поверхня грунту (снігу)

170

320

50

120

Повітря (2 м)

80

150

2,50

90

Особливо великі добові коливання температури ґрунту й повітря спостерігаються влітку.

     Протягом року температура повітря над водною поверхнею змінюється значно більше, ніж протягом доби. Так, над Атлантичним океаном на різних широтах річна амплітуда температури повітря становить:

субекваторіальні широти 2-30, субтропічні 4-60, помірні широти 8-100,

субполярні широти (60-700пн. ш.) 10-120.

Річний хід температури повітря у морському та континентальному кліматі зовсім різний.

Середня місячна, річна температура та річна амплітуда температури, градуси

Метеорологічна

станція

І

ІІ

ІІІ

IV

V

VI

VII

VIII

ІХ

Х

ХІ

ХІІ

Рік

Амплітуда

Леруік, 600 пн.ш. 10сх.д. (Шотландські о-ви)

4,4

4,1

4,6

5,8

8,0

9,9

12,0

12,4

11,1

8,7

6,9

5,3

7,8

8,3

Ольокмінськ, 600 пн.ш, 1200 сх.д. (Якутія)

-33,5

-28,3

-17,9

-4,7

5,8

14,9

18,5

14,7

6,8

-4,4

-21,1

-31,1

-6,7

52,0

     Із таблиці видно, що мінімальні і максимальні місячні температури у морському кліматі запізнюються на один місяць. В інших місцях океанів запізнення може досягати двох місяців. Отже, весна в океанічних кліматах холодніша, ніж осінь. В умовах континентального клімату весна тепліша, ніж осінь, особливо в районах з малим сніговим покривом, оскільки на його танення потрібне тепло, що певною мірою затримує підвищення температури. Середні річні температури також різко відрізняються, а річна амплітуда температури в  морському кліматі в 6,5 разів менша.

     В умовах морського клімату більша хмарність, особливо влітку, тому й менше сонячних днів. Відносна вологість над океаном більша також влітку, а взимку різниця мала, оскільки над суходолом зимою низька температура. Над водною поверхнею більше днів з туманом, особливо влітку. Вони пов’язані з адвекцією теплого повітря з суходолу на відносно холодну водну поверхню. Особливо часто адвективні тумани бувають на межі холодних і теплих морських течій. Ось у районі Ньюфаундленда, де поряд є Лабрадорська течія та Гольфстрім, у липні та серпні буває по 22-23 дні з туманом. Над водною поверхнею зимою часто утворюються тумани випаровування, особливо поблизу материків. На суходолі переважають радіаційні тумани, хоч взимку бувають і адвективні при вторгненні теплого морського повітря.

      У морському кліматі випадає більше атмосферних опадів (близько 1270 мм), ніж в континентальному (800 мм). Тут їхня кількість зменшується вглиб континенту. У зв’язку з напрямком повітряних течій в середині тропічних широт найбільша хмарність та опади спостерігаються поблизу східних берегів материків. У помірних широтах навпаки, на західних узбережжях. Крім того, річний хід атмосферних опадів в умовах океану і континенту різний. У помірних широтах на океанах та прилеглих берегах опади протягом року випадають більш-менш рівномірно. У багатьох районах трохи більше буває опадів  в осінньо-зимовий час, а найменше влітку. На суходолі у помірних широтах, як правило, найбільше опадів буває влітку. Особливий режим опадів спостерігається  в районах мусонів. Тут зимою опадів мало, а літо дощове.

      Отже, водна поверхня та суходіл по різному впливають на режим метеорологічних величин. Тому на всіх широтах земної кулі існують морський (океанічний) та континентальний типи клімату. Морський клімат розповсюджується і на прилеглі до моря частини материка. Це добре виражено у західній Європі, де протягом усього року переважає перенесення повітря з Атлантичного океану.