Психологи з Кембріджського університету показали, що правильний підхід до витрат грошей здатний зробити людину щасливою, при цьому більш щасливою, ніж, власне, може зробити її рівень доходу. Витрачати правильно — це означає враховувати власні особисті потреби і якості, кажуть вчені. Їх стаття опублікована в журналі Psychological Science, а коротко про результати повідомляється на сайті університету.
Дослідження проводилося спільно з відділеннями міжнародних банків, що базуються у Великобританії. Клієнтів банків просили заповнити два стандартних опитувальника — на визначення особистісних рис і на оцінку рівня суб’єктивного благополуччя. Ці дані були зіставлені з даними банківських транзакцій учасників. Всього було проаналізовано майже 77 тисяч транзакцій 625 учасників дослідження, всі вони були об’єднані у 59 категорій, про це повідомляє cikave.org.ua.
Кожна категорія витрат в свою чергу була співвіднесена з особистісними рисами, представленими у так званій «Великій п’ятірці особистісних якостей»:
- Нейротизм/стабільність.
- Екстраверсія/інтраверсія.
- Відкритість досвіду/консерватизм.
- Співробітництво/конкуренція.
- Сумлінність/імпульсивність.
Так, наприклад, якщо людина витрачала гроші в пабі, це відповідало екстраверсії та імпульсивності, витрати на благодійність співвідносили з добросовісністю і так далі.
Далі вчені проаналізували витрати учасників та їх особистісні риси. І знайшли певні відповідності — наприклад, люди з високими балами по екстраверсії витрачають у середньому на 52 фунта в рік більше на паби, ніж інтроверти. Відповідальні та сумлінні витрачають на 124 фунти на рік більше на фітнес і здоров’я, ніж люди з низькими балами за цим показником і так далі.
У другому експерименті учасники отримували ваучер, кошти з якого могли витратити тільки в книжковому магазині, або такий же, але гроші можна було витратити тільки в барі. Виявилося, що екстраверти були щасливіші, якщо їм діставався ваучер на бар, а інтроверти, якщо можна було придбати книги.
«Наше дослідження показує, що витрата грошей на щось, що нам допомагає виразити себе, які ми є, так само важлива для добробуту, як правильна робота, правильно вибране місце проживання або навіть вірні друзі і партнери», — пояснив один з авторів дослідження Сандра Мац.