Географія

Шкільна бібліотека

використано матеріали шкільних підручників
по географії

http://www.SchoolLib.com.ua


 

Найбільше болото у світі

БолотоБолота - це унікальні екосистеми на суходолі. Вони являють собою надмірно зволожені ділянки земної поверхні, у яких накопичується торф. Болота вкривають майже 3% площі всього суходолу, а їхнє глобальне значення величезне.
Власне в нашому товаристві вже колись був допис з такою назвою, і стосувався він величезного болота Судд, яке розкинулося в середній течії Нілу на території Південного Судану (Африка). Разом з тим ми наголошували на тому, що серед географів немає одностайної думки про те, яке ж болото можна вважати найбільшим в світі, адже на цей стратус є одразу три претенденти, одним із яких є болото Пантанал в Південній Америці.
Воно знаходиться в центральній частині континенту, і розкинулось на території Бразилії, Болівії та Парагваю. 90% його площі лежить саме на території Бразилії в межах штатів Мату-Ґросу. Як і будь-якого іншого великого болота, його площа напряму залежить від сезону, а отже в період максимального розливу (сезону дощів) вона становить майже 200 тис.км², а в сухий період скорочується до 55-60 тис.км². В сезон дощів Пантанал перетворюється на суцільне величезне озеро, яке через 2-3 тижні після закінчення дощів починає перетворюватися на справжнє болото.
 
Це низинне болото, яке сформувалося в межах низовини, яка має висоту лише 50-60 метрів над рівнем моря. Це один із найбагатших регіонів світу за різноманітністю тваринного і рослинного світу. Його екологічне значення для регіону настільки величезне, що болото Пантанал внесене до переліку об'єктів Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Тут мешкає . . . . .

 

Найвищі гори Європи

Гори ЄвропиГОРИ ЄВРОПИ

В Західній Європі розміщена відносно невелика за площею, але досить висока гірська система - Альпи, які без перебільшенгя називають головними горами Європи. Саме тут знаходиться найвища точка Європи - гора Монблан (4807 метрів). Величні Альпійські гори є справжньою окрасою Європи. Вони слугують природним бар'єром між країнами. Альпи завоювали популярність як екологічний і гірськолижний курорт, і недарма — природа тут дивовижна, а види з висоти відкриваються просто неймовірні. Звичайно, гір у світі багато, але Альпійський хребет є, мабуть, одним із найбільш вражаючих серед них.
В Альпах проживає на сьогодні близько 14 мільйонів осіб. Найбільше серед них австрійців, італійців та німців. Альпи розкинулися на території дев'яти держав - Швейцарії, Австрії, Італії, Німеччини, Франції, Словенії, Угорщини, Ліхтенштейну та Монако. Понад 63% площі Австрії вкривають Альпи, а Швейцарії - всі 90%. Найбільш чисельним містом в Альпах є Гренобль (Франція), де проживає 166 тисяч осіб.
Як але зазначалося Альпи є найвищими горами у Європі. "А як де Ельбрус на Кавказі?" - запитаєте Ви? Вся справа в тому . . . . .

Найпотужніша ГЕС світу

ГЕС

НАЙПОТУЖНІША ГЕС СВІТУ

Річки здавна використовувалися людиною в господарських цілях, і не лише для зрошування, рибальства чи судноплавства. Пригадайте водяні млини, і ви зрозумієте в чому ще полягало їхнє значення. Люди давно запримітили, наскільки може бути корисним рух води в річці, і як його можна використовувати з користю для себе. З науково-технічним розвитком людства та збільшенням потреб в електроенергії, ХХ століття перетворилося на справжню "еру гідроенергетики", адже саме тоді розпочалося активне їх спорудження. Великі річки світу, такі як Парана, Янцзи, Єнісей, і навіть Дніпро були хорошим місцем для спорудження на них гідроелектростанцій. Важливим чинником продуктивності роботи цього типу електростанцій була повноводність річок. Чим більшою вона була, тим більше енергії могла дати гребля. Звісно екологічні наслідки для річок через розбудову гребель були жахливими, незалежно від того, де вони споруджувалися. Іноді ці наслідки нівелювали економічне значення гребель (достатньо пригадати, як гине український Дніпро, і як до цього доклала руку гідроенергетика). Однак якщо повертатися до продуктивності гідроелектростанцій, тут слід вдатися до досвіду Китаю, адже . . . . .

Цунамі

'ЦунаміЦунамі - одне із найбільш небезпечних і руйнівних продних явищ, яке хоч і не часто виникає, однак за своєю смертоносністю часто не поступається руйнівним землетрусам та гнівним вулканам. Наслідки від цунамі можуть бути абсолютно різними. Наприклад морська вода, яка затоплює прибережні улоговини здатна засвоювати ґрунт і призводити до масової загибелі рослин. Постраждалі райони забруднюються різноманітними уламками, сміттям та хімічними речовинами від зруйнованих підприємств. Чимало морських мешканців хвилі викидають на суходіл, і для них це закінчується "квитком в один бік" (риби, морські ссавці, молюски, та ін морські тварини). Отже як бачимо, цунамі є згубним не лише для людей, але й для цілих екосистем.
Рівно 17 років тому, 26 грудня 2004 року сталося одне із найбільш руйнівних і смертноносних цунамі в сучасній історії, яке забрало понад 200 тисяч людських життів. 0 8 годині ранку за місцевим часом на узбережжя острова Суматра (Індонезія) налетіла потужна хвиля, яку спровокував 9-бальний землетрус на дні Індійського океану. Його епіцентр знаходився неподалік Андаманських островів (3° пн.ш., 96° сх.д.). Сам землетрус був спровокований раптовим зсувом породи у зоні субдукції, загальна протяжність якого перевищувала 1500 кілометрів. Це і стало причиною . . . . .

 

Великий канал Китаю

Великий канал КитаюВеликий канал Китаю

Спорудження каналів потребує не менших зусиль, а ніж зведення мурів. Однак якщо мова йде про Китай, то немає нічого неможливого. Не "стіною" єдиною славиться Піднебесна, яка багата на величні інженерні споруди, однією із яких є Великий Канал - справжнє інженерне диво свого часу. Наразі це одна із найдревніших гідротехнічних споруд світу, яка добре збереглася до наших днів, і по якій так само як півтори тисячі років тому, спокійно плавають китайські судна.
 
На спорудження каналу було витрачено неймовірну кількість людських ресурсів та часу. Вважається, що будівництво каналу розпочалося за часів династії Чжоу в кінці Х століття до нашої ери, і завершилося лише близько 611 року за часів правління імператора Ян-Ді (династія Суй). За час спорудження каналу змінилося кілька китайських династій, а сама держава пережила неодноразове перенесення столиць. В окремі століття розбудова каналу взагалі була заморожена (найдовше - на майже 300 років, особливо в період "Шістнадцяти Царств").
 
На думку істориків, остаточно канал був відкритий в січні 611 року, і таким чином каналу виповнюється 1410 років. Загальна його довжина . . . . .

Сторінки