Гібралтарська протока

Гібралтар

Гібралтар

     Чому не можна об'єднати Африку і Європу через Гібралтарську протоку? Мабуть цим питанням задавався кожен, хто полюбляє географію. Для того, аби знайти відповідь на це питання, знань лише із однієї океанології не достатньо. Відомо, що ширина Гібралтарської протоки, в найвужчому місці становить всього 14 кілометрів. Євротунель під Ла-Маншем, міст через Перлинну річку в Китаї зведені на значно більшій частині відкритої води. То чому ніхто до цих пір не побудував Гібралтарський міст?
     Насправді, звести такий міст інженери планували ще в 1930-х роках. Однак, ні тоді, ні сьогодні науково-технічний рівень розвитку не дозволяє подібне будівництво втілити в життя. Африка, особливо північна - це величезний ринок. Між африканськими і європейськими країнами мають місце тісні торговельні відносини. Гібралтарський міст спровокував би неймовірний ріст економіки на обох континентах. Рентабельність такого проекту не викликає сумнівів у жодного експерта. Втім, у природи на цей рахунок існують зовсім інші задуми. Справа в тому, що глибина Гібралтарської протоки варіюється від 900 до 1200 метрів. Для порівняння, глибина Ла-Маншу становить лише 174 метри. На такій глибині технічно складно прокласти тунель або встановити опори для мосту. Це проблема посилюється місцевими течіями. Одне з них спрясоване із Середземного моря в Атлантику, інше, що тече на глибині, йде йому на зустріч. Таким чином Середземне море "дихає", обмінюється водами з рештою Атлантики. Враховуючи вузькість протоки, обидві течії досить потужні, і працювати під водою в таких умовах фізично неможливо.
     Однак це ще не все. Уявіть собі, під протокою знаходиться великий геологічний розлом - Азорсько-Гібралтарський транформаційний розлом. Саме він обумовлює підвищену сейсмічну активність в регіоні і збільшену щільність глибинного грунту. Якщо прокласти по дну тунель, він через часті землетруси буде небезпечним. Можливо, наука коли-небудь вирішить цю проблему, але на обслуговування тунелю все одно буде йти занадто багато коштів.
     Як би там не було, з 2021 року питанням створення залізничного тунелю почали займатися уряди Марокко і Британії. Проте, жодного проекту до сьогоднішнього дня представлено не було жодною компанією. Тому скоріше за все, у найближчі десятиліття мосту не буде.
 
Джерело: Kostyantyn Khimichenko