Готувати машину до зими краще поступово, а починати цей процес - заздалегідь. Справа в тому, що наперед підрахувати точну суму сезонних витрат на авто неможливо. Адже через 2-3 тижні ви почнете готувати авто до зими і заїдете про всяк випадок на СТО. А там... Майстри майже завжди виявляють дрібні несправності або ж радять замінити декілька деталей "про всяк випадок". І якщо доведеться сильно витратитися, то на шини (а коштує комплект 2-3 тис. грн) грошей може не вистачити. Їздити ж на літніх небезпечно - краще потурбуватися про купівлю зимових заздалегідь. Але ось що вибрати? "Сегодня" підготувала поради для автомобілістів.
Розшифровка колеса
Перед тим, як йти за зимовими шинами, автоновачкам потрібно навчитися правильно розуміти написи на боковині шини .
Індекс швидкості. Позначається латинськими літерами в алфавітному порядку: від F до Q - від 80 до 160 км/год з кроком 10 км, від S до H - 180-210 км/год з кроком 10-20 км, V-Y - від 240 до 300 км/год з кроком 20 км. Чим вищий цей індекс, тим дорожче колесо. Універсальне колесо - з індексом T (до 190 км/год). Їздити швидше і незаконно, і небезпечно.
Індекс навантаження. Говорить про жорсткості шин: чим більше індекс, тим міцніший каркас. Тобто, тим краще колесо буде протистояти ямам. Оптимально - 35-40% повної ваги автомобіля. Наприклад, якщо "Ланос" важить 1600 кг, то кожна шина повинна бути розрахована на 450-475 кг ваги (індекс 80-83).
Розмір. На зиму радять купувати колеса трохи вищі за літні. Наприклад, можна замінити стандартні 175/70 на 165/80, але тільки якщо виробник авто такий розмір допускає.
Маркування. Гравіювання M + S (Mud + Snow-від англ. "Сніг + бруд") не завжди є ознакою зимової шини (часто - всесезонної). Тому потрібно дивитися, щоб був вибитий символ "сніжинка".
Фактори вибору хорошої "гуми"
Ціна/якість. Ніхто не сумнівається в тому, що найдорожчі шини іменитих брендів є кращими. Але і ціна кусається - 800-1200 грн за колесо 13-14 радіусу (3200-4800 грн за комплект). Бюджетні шини в 2-3 рази дешевші, однак різниця в гальмівному шляху, згідно з результатами тестів німецького автоклубу ADAC (найбільша громадська організація водіїв в ЄС), становить до 15%: в умовах ожеледі при гальмуванні зі швидкості 50 км/год це на 6 - 8 м більше, на засніженій дорозі зі швидкості 80 км/год - на 5-6 м. Так що при виборі безпечної швидкості взимку важливо враховувати те, наскільки гарні у вас шини. Але варто зауважити - навіть дешеві зимові шини безпечніше дуже дорогих літніх при температурі нижчій нуля.
Недорогому авто - дорогі шини. Дуже часто автовласники вважають, що на недорогий автомобіль потрібно купувати дешеву гуму. І роблять велику помилку. Адже дорогі автомобілі напхані всілякими електронними системами активної і пасивної безпеки (ABS, EBS, EBD, ESP тощо). Автомобілі бюджетної категорії, наприклад, "Ланос", електронікою не оснащені, тому шини для них краще купувати дорожчі, з поліпшеними характеристиками. Якщо грошей недостатньо, зверніть увагу на продукцію компаній, які є дочірніми підприємствами світових лідерів (Michelin, Continental, Bridgestone, GoodYear і так далі). Наприклад, Debica належить концерну GoodYear, Barum - Continental, BF Goodrich - Michelin. Відповідно, продукція дочірніх підприємств є застарілими моделями (5-6-річної давності) лідерів ринку. А якщо ваш автомобіль почали випускати 10 років тому, то такі шини якраз йому підійдуть.
Дата випуску. Чого не варто купувати (крім екстрених випадків, коли іншого виходу немає, наприклад, прокол двох коліс в дорозі), так це шини, котрі були у вжитку, котрі пропонують майже на кожному шиномонтажі. Річ в тому, що на таких колесах, по-перше, можуть бути невидимі внутрішні пошкодження корду, по-друге, шини мають свій термін придатності - 4 роки (після цього гумова суміш їх протектора втрачає частину своїх властивостей). Дата випуску завжди вибита на покришці - зверніть на неї увагу.
Зовнішній вигляд. При купівлі дуже уважно огляньте шину - будь-які вм'ятини, нерівності повинні викликати підозру, що вам намагаються продати бракований виріб. І справа навіть не в якості покришки з заводу - часто шина псується через неправильне зберігання або транспортування. Кривизна покришки призводить до дисбалансу колеса, який часто неможливо усунути навіть за допомогою балансування на СТО. Некондиційний товар зазвичай намагаються продати з рук або на узбіччях уздовж доріг - після продажу продавець одразу ж зникає. А помітити брак автовласник може не завжди - невеличку кривизну можна виявити лише на балансувальному верстаті, а з моменту купівлі до моменту перевірки на шиномонтажі проходить щонайменше годину (з урахуванням сезонних черг в майстернях). До речі, саме тому ми рекомендуємо, щоб продавець і шиномонтажник були різними людьми.
Також важливо знати, що на шині не повинно бути ознак тривалого перебування на вулиці під відкритим небом - шару пилу, сіруватого відтінку. У колесах з "виставки" часто є мікротріщини, через які виходить повітря.
Помилки на шиномонтажі
У сезон заміни зимової гуми майстри з шиномонтажу дуже поспішають і "роблять брак". Для водія їхні помилки можуть бути небезпечними. Тому, спостерігаючи за їх роботою, зверніть увагу на кілька моментів.
1. Зверніть увагу на те, як майстри відкручують і закручують колеса. Гайковерти можна використовувати тільки для відкручування, а от затягування колісних болтів або гайок обов'язково повинна проводитися вручну. Адже якщо колесо прикрутили занадто сильно, то в разі проколу його буде складно замінити самостійно.
А ось слабо прикручені колеса ставлять під загрозу вашу безпеку і безпеку інших учасників дорожнього руху. Тому, якщо ви бачите, що майстри дуже поспішали при установці, не полінуйтеся через кілька кілометрів пробігу перевірити гайки і дотягнути самостійно.
2. Шиномонтажний верстат не повинен дряпати диски. Для цього потрібно, щоб на лапі, яка висить над ободом, і лапах, які фіксують диск, були пластикові захисні елементи. Часто їх знімають - якщо помітите їх відсутність, попросіть одягнути назад.
3. Балансувальний верстат обов'язково повинен стояти на ідеально рівній бетонній основі і бути прикручений до підлоги. Якщо він хитається, про жодну точність вимірювань не може бути й мови. А погане балансування означає перевитрату пального, швидкий знос гуми і підвищений шум.
4. Перед балансуванням колеса повинні бути очищені від піску, бруду, льоду і всього, що може зашкодити вимірам - їх миють в спеціальній ванні, яка мусить бути у кожній поважній майстерні. Немає такої? Тоді зверніться за послугою до інших людей.
5. На кожній стороні диску при балансуванні повинно бути не більше одного грузика - якщо ж його для того, щоб вирівняти баланс виявилося недостатньо, краще попросити вирівняти диск або їхати до продавця для заміни бракованої шини.
6. Важливо, щоб на шиномонтажі видавали чеки або будь-який інший документ, який підтверджував би, що вас обслуговували саме на цьому підприємстві. Без цього притягнути до відповідальності тих, хто не закрутив колеса, перекачав гуму або подряпав диски буде вкрай складно.
Зимові небезпеки
У радянський час зимова гума була страшенним дефіцитом, тому більшість водіїв могли собі дозволити поставити тільки два зимових колеса, а два - залишали літніми. Ця звичка живе досі - бувалі вважають, що в такий спосіб можна заощадити і навіть радять так робити новачкам. Такі авто взимку крутить на 360 і більше градусів після гальмування і в повороті. Причина цього криється у тому, що на задньопривідних авто при гальмуваннівага переноситься на передні колеса і виходить, що користь від присутності зимової гуми на задніх колесах невелика. При вході в поворот, авто із заднім приводом з шиповану гумою тільки на задніх колесах на зледенілій дорозі буде також погано слухатися керма.
Не краще себе ведуть і передньопривідні авто. Зимові шини тільки на передніх колесах дозволять швидше рушати, але при гальмуванні і навіть при скиданні швидкості задні колеса йдуть юзом. Якщо іншого виходу немає, допускається встановлення двох зимових коліс, але виключно на задню вісь і тільки на короткий час (наприклад, доїхати на повільній швидкості до шиномонтажа).
Другий ризик - неправильний (у порівнянні з вимогами заводу-виробника авто) тиск у шинах. Підвищений робить її більш жорсткою і площа плями контакту зменшується - збільшується гальмівний шлях. Низький тиск погіршує керованість і збільшує витрату палива, а при різких поворотах існує велика ймовірність розбортування колеса.
Зберігання літніх шин: де і як?
У більшості країн світу автовласників питання зберігання шин не турбує - вони залишають їх на шиномонтажі на зберігання, а навесні знову міняють на літні. В Україні ця послуга також є, але є певні ризики. В "Сегодня" звернулося декілька водіїв, які, залишивши колеса на зберігання, через кілька місяців не змогли повернути їх назад - за телефонами, вказаними в квитанції, ніхто не відповідав, а шиномонтажна будка, де надавали послугу, знаходилася на тому ж місці, але працювали там зовсім інші люди, та і саму майстерню й устаткування орендувала вже зовсім інша організація. Спроба подати заяву в міліцію про шахрайство також нічого не дала - квитанція з точки зору законодавства не є договором. Тобто довести, що шиномонтажники повинні віддати колеса, не вдалося. Тому, будьте обережні - або віддавайте колеса на зберігання перевіреним мережевим фірмам, або зберігайте їх самостійно. Наприклад, у знайомих в гаражі (якщо немає власного) або на балконі (якщо є місце і дружина не проти).
При самостійному зберіганні потрібно врахувати, що неправильне зберігання може зіпсувати шину. Щоб цього уникнути, дотримуйтеся 5 правил.
Температура. Оптимальним є зберігання шин в темному місці при температурі близько +15 ° C. Тривала дія холоду може призвести до деформації.
Вологість. Вологість в місці зберігання повинна виключати появу конденсату, а ще склад має бути захищеним від дощу і снігу.
Захист. Приміщення, де зберігаються шини, має бути темним. Особливо небезпечним є ультрафіолет (сонячні промені). Колеса легко пошкодити, проливши на них розчинник, фарбу або інші агресивні хімічні речовини.
Деформації. Шини повинні зберігатися вільно - без впливу на них яких-небудь зовнішніх навантажень. Стандартна помилка - покласти колеса боком одне на одне. Правильне зберігання - поставити покришки ребром і перевертати раз на місяць.
Перевезення. Не варто кидати шин з висоти більше 1,5 м - це може викликати пошкодження і вигини бортів.
За матеріалами інтернет видання: СЕГОДНЯ.ua