Телефонні шахраї. Будьте пильними !!!

Коли в будь-якій країні складається важке соціальне і політичне становище, спостерігається зростання злочинності, зокрема шахрайства.

Один з видів шахрайства – з використанням мобільного зв’язку. Цей вид зв'язку міцно увійшов до побуту кожного з нас. Проте, з популяризацією мобільних телефонів зріс і ризик стати жертвою злочинців. Способів обману, пов'язаних з використанням мобільного зв’язку, багато, адже, шахраї дуже винахідливі. Зрозуміло, неможливо убезпечити себе від усіх видів шахрайства з мобільними телефонами, проте, понизити рівень ризику, зберігши таким чином свої гроші, цілком реально. Попереджений – отже, озброєний.

Тож, розглянемо найбільш популярні серед злочинців приклади телефонних шахрайств. Найперше – це різноманітні пропозиції і прохання, які надходять абонентам за допомогою SMS. Наприклад, пропонується подвоїти суму коштів на рахунку, якщо відправите SMS на певний номер мобільного абонента, або відмовитися від надходження рекламних розсилок, або дізнатися про деталі привабливої пропозиції про роботу. У всіх випадках пропонується надіслати SMS або зателефонувати на певний номер. На практиці виявляється, що це - номери телефонів, які обслуговуються за преміям-тарифами, і з мобільного рахунку абонента, що попався на гачок, знімається 20-30 грн. за SMS чи хвилину зв’язку. Аналогічно практикують і заклик перерахувати кошти на порятунок хворим дітям.

Надто поширеним явищем є прохання вислати гроші абоненту, який хоче зателефонувати, але не має коштів, або повернути нібито помилково зараховані кошти.

Ще один спосіб телефонного шахрайства - коли зловмисники телефонують та представляються працівниками банку. Вони розповідають, що у співрозмовника був несанкціонований доступ до його картки. „Потрібно, щоб ви підтвердили нам номер своєї картки і сказали свій старий пароль, ми його поміняємо на новий”, – пояснюють псевдобанкіри.

Наступний приклад мобільного шахрайства: коли ви щось втратили, загубили і даєте оголошення в газету. Будьте пильні, тому що вам можуть зателефонувати шахраї, у яких немає загубленої речі, але вони намагатимуться видурити у вас гроші.

Також типовий варіант розвитку подій: неочікуваний виграш у лотереї чи в акції (в тому числі від мобільного оператора, якихось фірм тощо). Не поспішайте довіряти таким дзвінкам! Особливо, якщо ви не брали участь у згаданих акціях. Обов’язково варто замислитися і зупинитися, коли вам пропонують перерахувати якісь кошти, ніколи не повідомляйте коди поповнення рахунків незнайомим особам! Ця інформація є сугубо конфіденційною, тому ніколи не надавайте її стороннім особам.

Люди повідомляють номер своєї банківської картки та пароль, і через деякий час, скориставшись банківською послугою „Екстрені гроші”, аферисти знімають та викрадають усі кошти із банківської картки абонента.

Найпопулярніший спосіб видурити гроші - коли невідомі телефонують до громадян на мобільний телефон, представляються „працівниками міліції” і повідомляють, що їх рідні (син, чоловік, або будь-який інший родич) затримані за скоєння злочину і для вирішення питання про непритягнення до кримінальної відповідальності необхідна певна сума грошей.

Кошти пропонують перерахувати на банківський рахунок або забирають під час зустрічі (для цього можуть користуватися послугами таксистів).

Як показує досвід - всі зловмисники вміло використовують практичну психологію і в досконалості володіють маніпулюванням людьми. Найвразливішими до дій телефонних шахраїв є пенсіонери.

В першу чергу злочинці використовують ефект несподіванки, коли людину приголомшують звісткою про те, що близька для неї особа потрапила за грати.

Вся розмова обов’язково проходить швидко, за короткий термін йде психологічний тиск на громадянина. Потерпілому просто не дають часу оговтатися, подумати, перевірити отриману інформацію. Були такі випадки, коли батьки віддавали гроші аферистам за звільнення юнака, який насправді в той же час спав у сусідній з ними кімнаті.

Іноді шахраї дають почути голос нібито сина, який просить допомоги. На фоні нервової напруги та стресової ситуації, людина, як правило, сприймає почутий у телефонній слухавці голос сторонньої особи за звернення близької людини. Як правило, це лише кілька слів, поганий звук, перешкоди у зв’язку, збентеження, занепокоєність, і батьки вірять, що говорили зі своєю дитиною.

До того ж, на руку шахраям і те, що в народі існує переконаність щодо надмірної корумпованості правоохоронних органів. Тобто люди абсолютно впевнені в тому, що будь-яку особу без певних на то причин можуть забрати до відділку міліції, а також в тому, що всі питання можна вирішити за гроші.

Та й рівень правової освіченості у населення сьогодні, нажаль, доволі низький. Більшість людей просто губиться в подібних ситуаціях.

Щоб не стати жертвою подібних аферистів, дослухайтеся до наших порад:

  • пам’ятайте, що головне у таких випадках - зберігати спокій та не поспішати виконувати вимоги шахраїв;
  • не афішуйте в Інтернеті номер банківської картки;
  • у жодному разі не перераховуйте грошей на вказані ними рахунки;
  • краще за все просто проігнорувати дзвінок, поклавши слухавку;
  • після цього необхідно зателефонувати тому, хто нібито потрапив до міліції, не панікувати, якщо він не відповідає на дзвінок (він може просто його не чути, вести автомобіль, бути на нараді чи будь-що інше);
  • найголовніше – телефонуйте до міліції та повідомляйте про такий випадок.

Для того, щоб спроби зловмисників не увінчалися успіхом, не вірте їм, телефонуйте рідним, до міліції.

Запам’ятайте - про будь-які протиправні чи підозрілі дії сторонніх осіб стосовно вас, ваших знайомих чи родичів слід обов’язково сповістити правоохоронців за номером „102”. Це єдиний правильний спосіб вберегтися від шахраїв.

Шановні громадяни! Будьте пильними, щоб не стати жертвою нахабних злочинців.

Пам’ятайте - ваша безпека у ваших руках!

 

Андрій Мощук,
заступник начальника курсів з навчальної
та виробничої роботи НМЦ ЦЗ та БЖД
Рівненської області

 

Інна Сливінська,
методист обласного методичного
кабінету БЖД населення НМЦ ЦЗ та БЖД
Рівненської області