Вплив опадів та пилових бур на діяльність авіації

Як відомо, опади, що випадають з хмар, дають більше 99 % загальної кількості води, яка поступає з атмосфери на земну поверхню. Вони часто істотно ускладнюють діяльність авіації і навіть можуть бути причиною важких авіаційних подій. Ступінь впливу опадів залежить від їх вигляду, інтенсивності і температури повітря, при якій вони випадають.

Мряка випадає з низьких густих шаруватих хмар, а іноді з шарувато-купчастих хмар. Вона сильно погіршує видимість, особливо в тих випадках, коли поєднується з імлою і туманом. Горизонтальна протяжність зон опадів може складати багато сотень кілометрів, а іноді перевищує 1000 км.

Мряка, більше всього ускладнює польоти на малих висотах. Польоти за правилами візуальних польотів (ПВП) часто стають неможливими. Застосування авіації в народному господарстві, особливо виконання авіаційно-хімічних робіт, також обмежується опадами, хоча АХР можна проводити і за складних метеорологічних умов. Ці умови зазвичай передбачають для літаків висоту нижньої межі хмар 150 м, дальність видимості 3 км, а для вертольотів - висоту 150 м, видимість 2 км.

Опади, що мрячать, найчастіше спостерігаються в перехідні сезони року, але на суші вони найчастіші взимку при сильній відлизі. Якщо вони випадають при негативній температурі, можливе обледеніння повітряних суден.

Облогові опади типові для фронтальних шарувато-дощових хмар, а взимку нерідко і для високошаруватих хмар. Ширина зон опадів коливається від декількох десятків до декількох сотень кілометрів, довжина - від декількох сотень до декількох тисяч кілометрів. Досить значна протяжність зон облогових опадів і велика тривалість опадів примушують передбачати їх дію на підготовку і виконання польотів.

Польоти при облогових опадах сильно ускладнюються поганою видимістю. При слабкому облоговому снігу дальність видимості зазвичай не перевищує 1…2 км, а при сильному снігу може зменшуватися до декількох десятків метрів. При польоті по ПВП під час снігопаду помітно знижується контрастність всіх предметів на земній поверхні, що істотно ускладнює орієнтування за наземними об'єктами.

Облоговий дощ менше погіршує видимість, ніж облоговий сніг. Проте при сильному дощі краплі води можуть частково блокувати отвір приймача повітряного тиску і викликати заниження показань швидкості іноді на 100 км×год-1.

Під час облогових опадів, особливо при великих швидкостях польоту, внаслідок тертя крапель і сніжинок об поверхню літака виникають значні потенціали статичної електрики.

При польоті в зоні переохолодженого дощу спостерігається інтенсивне обледеніння ПС, що особливо небезпечне для гелікоптерів.

Тривалі облогові дощі можуть призвести до розмокання ґрунтових аеродромів, можуть зробити зліт і посадку на них неможливими і порушити регулярність руху на місцевих повітряних лініях (МПЛ). При тривалих облогових дощах особливо ускладнюється використання реактивних літаків. При рулюванні, струмінь води, що відкидається носовим або основними колесами, може всмоктуватися в двигун. В результаті цього падає його тяга, вода може заповнити заборники, що призводить до перегріву масла.

Зливові опади випадають з внутрішньомасових і фронтальних купчасто-дощових хмар. Осідання порівняно короткочасні, але інтенсивні. Внаслідок цього може сильно зменшитися дальність видимості. На Україні, в гірських районах Кавказу, Середньої Азії, Сибіру і Далекого Сходу були випадки, коли при зливовому дощі видимість погіршувалася до декількох десятків метрів.

Крупнокраплинний дощ під час польоту може порушити нормальне всмоктування повітря і викликати зменшення оборотів компресора реактивного літака. Особливо істотно зливи впливають на посадку літаків. Унаслідок утворення плівки води на склі кабіни і заломлення в плівці світлових променів пілот позбавляється можливості точно оцінити висоту літака над ЗПС при приземленні. Це може зумовити «жорстке» приземлення, привести до сильного удару і навіть руйнування покришок. Крім того, при посадці під час злив створюється ефект «глісеру», збільшується довжина пробігу літака, що небезпечно при посадці на аеродромах, довжина ЗПС яких може опинитися недостатньою для зупинки літака.

Град - найнебезпечніший вид опадів. Найбільш великий град випадає в зонах холодних фронтів. Тривалість граду найчастіше незначна - від 5 до 15 хв; лише у виняткових випадках вона досягає години. Наприклад, в Одесі град тривалістю більше 15 хв не спостерігався жодного разу, в Кіровограді відмічався тільки в 11, а в Львове— в 13 % випадків.

Чим більша швидкість польоту літака, тим важчий наслідок дії граду. Літаку заподіюються механічні пошкодження, на обшивці утворюються вм'ятини, створюються мікрозавихрення повітря в граничному шарі, погіршуються аеродинамічні характеристики літака. Може бути пошкоджене скло кабіни.

Пилові бурі можуть значно порушити регулярність руху літаків. У ряді випадків, особливо на МПЛ, польоти із-за пилових бур неможливі. Вони можуть привести до важких авіаційних подій.

Сильні пилові бурі, що охоплюють великі площі, часто спостерігаються над південним сходом України і можуть продовжуватися декілька діб. При цьому явищі швидкість вітру досягає ураганної сили – 30 м×с-1 і більш. На півдні і південному сході України бурі спостерігаються в теплий період року – з березня по вересень.

У південних посушливих областях Сибіру, Європейській частині СНД, а також Західної Європи і США іноді спостерігаються «чорні» бурі. Свою назву вони отримали за кольором чорноземних і каштанових ґрунтів, що видуваються і переносяться сильними вітрами під час тривалого періоду без дощу. Видимість при цьому часто погіршується настільки, що стають невиразними предмети, розташовані на відстані десятків метрів. Незвично сильні «чорні» бурі були в березні і квітні 1960 р. на півдні України. Східний і південно-східний вітер мав швидкість 16…28 м×с-1  при поривах до 40 м×с-1. Площа розповсюдження бурі досягла 1 млн. км2. Видимість погіршувалася до 50 м. Висота підйому пилу, за даними розвідки погоди, перевищувала 1500 м, а на окраїнах Одеси досягала 2400 м. Зазвичай чорні бурі тривають не більше 5 год, але іноді бувають дуже тривалими. Наприклад, в 1946 р. в Донецьку така буря безперервно продовжувалася 93 год.

В цілому по СНД пилові бурі виникають найчастіше в Середній Азії і Казахстані. Висота пилової хмари нерідко досягає 2 км і більше. У цих випадках Сонця майже не видно, іноді наступає повна темнота. Найбільш тривалі періоди нельотної погоди при пилових бурях, коли дальність видимості зменшується до 500 м, бувають в Туркменії. Тут виділяються два осередки особливо тривалих пилових бур: на південь від м. Туркменбаши (Красноводськ), де загальна тривалість їх в середньому за рік складає 80 год, і на південному сході Туркменії, де середня річна тривалість бур 40 год.

Сильні пилові бурі бувають в центральних штатах США. В період засух і ураганних вітрів вони досягають виняткових розмірів. Іноді пил переноситься майже на 2000 км і досягає побережжя Атлантичного океану.

Враховуючи небезпеку пилових бур для авіації, документи, що регламентують льотну діяльність, забороняють проводити посадку літаків в умовах пилової бурі при видимості нижче за мінімум, а також в тих випадках, коли буря викликає сильну бовтанку.

 

лазерная эпиляция киев набирает всё больше популярности.
Это один из самых эффективных и быстрых способов удаления нежелательных волос без повреждения кожи.  
Её главным преимуществом является то, что обработанный лазером волос разрушается и больше не вырастает.